پوشش ۹۸ درصدی آموزش‌های الکترونیکی در آموزش عالی

پوشش ۹۸ درصدی آموزش‌های الکترونیکی در آموزش عالی

دکتر علی خاکی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری) با اعلام این خبر افزود: در آذرماه 99 و در آستانه پایان یافتن نخستین نیمسال تحصیلی 1400-1399 که دومین نیمسال تحصیلی در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها بود، بر آن شدیم تا با کمک کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی همچون نیمسال تحصیلی گذشته و در ادامه ارزیابی‌های پیشین به بررسی میزان فراگیری و چگونگی اجرای آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بپردازیم.

وی ادامه داد: برای این منظور از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها خواسته شد تا به‌شیوه برخط و با تکمیل کاربرگ‌های مرتبط، نسبت به ارایه اطلاعات این حوزه از مراکز آموزشی متبوع خود (به‌صورت خوداظهاری) اقدام کنند که 220 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در مهلت تعیین شده اطلاعات مربوط به آموزش‌های الکترونیکی در مرکز آموزشی خود را روی وبگاه آموزش‌های الکترونیکی بارگذاری کردند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از این تعداد 78 دانشگاه در زمره دانشگاه‌های متمرکز دولتی بوده و مابقی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، علمی، کاربردی ، فنی و حرفه‌ای و پیام نور اختصاص داشته است و تعداد کل دانشجویان مراکز آموزش عالی که در این گزارش‌دهی مشارکت داشته‌اند حدود یک میلیون نفر بوده‌است. 

دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه گزارش‌های دریافتی خارج از مهلت مقرر یا به‌شیوه‌هایی غیر از نکمیل کاربرگ‌های برخط در این گزارش آماری لحاظ نشده‌اند گفت: برپایه این آمار بیش از 98 درصد از کلاس‌های تئوری و بیش از 77 درصد از کلاس‌های عملی در 220 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به‌شیوه الکترونیکی ارایه شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: برپایه آمار دریافتی، در نیمسال جاری و در مجموع مراکز آموزش عالی ارایه‌دهنده گزارش، کلاس‌های برخط (با حضور همزمان استاد و دانشجو در کلاس) بیش از 85 درصد از مجموع ساعات رسمی کلاس‌ها را شامل شده است و حدود 7 درصد از دروس صرفاً به‌صورت برون‌خط (آفلاین) ارایه شده‌اند.

دکتر خاکی صدیق درباره میزان پوشش دانشجویان در آموزش‌های الکترونیکی گفت: بیش از 97 درصد از مجموع دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارایه‌دهنده گزارش توانسته‌اند از آموزش‌های الکترونیکی بهره‌مند شوند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی برای آگاهی یافتن از کاستی‌ها و آسیب‌های احتمالی در مسیر ارایه بهینه آموزش‌های الکترونیکی گفت: در طول نیمسال تحصیلی جاری به طور متوسط برای سنجش وضعیت آموزش‌های الکترونیکی حدود 580 نظرسنجی از دانشجویان انجام شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش آگاهی و مهارت استادان و دانشجویان در زمینه آموزش‌های الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت به طور متوسط برای هریک از گروه‌های استادان، دانشجویان و کارشناسان، در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بیش از 4 دوره آموزشی برای آشنایی و راهبری آموزش‌های الکترونیکی برگزار شده است. 
وی درباره نرم‌افزارهای کلاس مجازی پرکاربرد برای آموزش‌های الکترونیکی نیز گفت: نزدیک به 60 درصد از آموزش‌های الکترونیکی بر بستر نرم‌افزار «ادوبی کانکت»، نزدیک به 20 درصد بر بستر نرم‌افزار «بیگ بلوباتن»، حدود 10 درصد از آموزش‌های الکترونیکی بر بستر نرم‌افزار «اسکای روم»، حدود 10 درصد از آموزش‌های الکترونیکی بر بستر نرم‌افزار «سما لایو» و کمتر از 3 درصد از آموزش‌های الکترونیکی بر بستر سایر نرم‌افزارها (نیما، مروارید، شاهرود) ارایه شده است.

در همین زمینه دکتر علی اکبر صفوی (رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیز گفت: خوشبختانه با تجربه‌ای که از نیمسال تحصیلی قبل آموخته شد و جلسات آموزشی و مشاوره‌ای که در همان زمان برگزار شد و نیز فرصتی که دانشگاه‌ها برای بهبود زیرساخت‌ها پیدا کردند، نیمسال اخیر موفقیت‌های بزرگی را رقم زد. 

دکتر صفوی با اذعان به این نکته که همچنان نیازمند آموزش و تمرین بیشتر برای همه مدیران، استادان و دانشجویان هستیم افزود: درباره دروس عملی و برگزاری آزمون‌ها نیز ابزارها و بسترهای کاملتری توسط متخصصان و دانشگاه‌های مختلف در حال توسعه است که به تدریج در دسترس قرار خواهند گرفت. 

وی همچنین از تدوین مقررات و دستورالعمل‌های تسهیل‌کننده در مسیر آموزش‌های الکترونیکی خبر داد.

اشتراک گذاری:

تگ ها: ,

نظرات

    هنوز نظری ثبت نشده است !
ارسال نظر